| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Naicoo Bankzitter

|
Geplaatst: Vr 11 Dec, 2009 12:45 Onderwerp: Zaalhockey: Laagzittende speler |
|
|
Hallo,
Ik heb een volgend dilemma voor jullie:
Tijdens een zaalhockeywedstrijd maakt een speler een 'blok'. Hij zit helemaal goed laag (met zijn stickhand op de grond). Vervolgens speelt een tegenstander hard een bal richting hem, alleen die mist op 5 cm zijn stick, en raakt de voet die een halve meter achter (en eens stukje naar buiten) de laagzittende stick staat.
Vraag: Wie is er fout? Is het een opzettelijke overtreding van de tegenstander of is het shoot?
In de briefing van de zaal staat het volgende:
Gebruik van lichaam en stick
• De harde pass van dichtbij in de richting van een speler die met zijn stick al op de grond zit (zijn stickhand raakt de grond) moet absoluut uit het spel gehaald worden. (...)
• Een verdediger die duidelijk met zijn stick en/of lichaam een pass of looplijn bij de balk “dichtzet” moet worden beschermd als een aanvaller de bal hier doorheen wil te spelen. (...)
Ik heb de belangrijke dingen vet gemaakt. Op de zaalbriefing waar ik laatst ben geweest, waren ze er echter heilig van overtuigd dat het blok alleen voor de stick geldt, maar dat is dus niet wat er in de briefing staat, want daar staat 'richting' een speler, en zelfs expliciet 'lichaam'.
Hoe denken jullie erover? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ares14 Vedette

|
Geplaatst: Vr 11 Dec, 2009 13:12 Onderwerp: |
|
|
Welkom in de wondere wereld van de regels van de KNHB,
Waar het denk ik op neer komt is dat het ter interpretatie van de scheidsrechters is.
De regels zijn heel zwart-wit en elke situatie is weer anders, maar per scheidsrechter en situatie is het verschillend hoe de regels geinterpreteerd/toegepast worden. Maar ik denk dat dat logisch is.
Elk jaar met zaalhockey komen we er nieuwe regels, de een goed, de ander wat minder.
Zoals nu: een pass rechtstreeks de cirkel in vanuit een vrije bal mag niet (iig niet vanaf de helft van de tegenstander), maar na een selfpass tegen de balk weer wel...... _________________ What the fock!! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
vanHaarst Basisspeler

|
Geplaatst: Vr 11 Dec, 2009 23:12 Onderwerp: |
|
|
| Het lijkt mij dat de bal hier wel degelijk in het blok gespeeld wordt: de bal wordt namelijk hard richting de (correct) laagzittende tegenstander gespeeld. Dit willen we er juist uit hebben. Het is daarom juist om de verdediger te beschermen. Als je dit toelaat, waar ligt de grens dan? De aanvaller moet de bal maar gewoon in een andere richting spelen. Dus: vrije bal voor de verdediger (of indien op eigen helft, een strafcorner) en een gele kaart voor de aanvaller. Gebeurt die wedstrijd eens maar nooit meer! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Maarten Wereldklasse

Geregistreerd op: Jun 11, 2003 Berichten: 1993 Woonplaats: Nieuw Roden
|
Geplaatst: Za 12 Dec, 2009 1:13 Onderwerp: |
|
|
Verdediger zit in deze fout. Voeten moet je gewoon beschermen met je stick. Als de ruimte 5 cm naast de stick ligt en je kan hem er naast leggen is het het risico van de balbezitter. Gaat hij 5 cm naar rechts, dan krijg je geel, anders heb je gewoon goed gespeeld... _________________ The best is yet to come... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ares14 Vedette

|
Geplaatst: Za 12 Dec, 2009 3:31 Onderwerp: |
|
|
@ Maarten: en een andere bonds (van onze club) zegt dat een blok naast je lichaam ook een blok is indien de bal (bewust) daarin gespeeld wordt... zeg het maar.
anders gezegd, zoekt de aanvaller bewust de voet, of is het een 'foute' pass? en neemt een aanvaller met het bewust een voet zoeken een risico op een gele kaart (zoals Vanhaarst=bonds zegt)? _________________ What the fock!! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
omdathetkan Nieuw in de selectie

|
Geplaatst: Za 12 Dec, 2009 14:49 Onderwerp: Re: Zaalhockey: Laagzittende speler |
|
|
| Naicoo schreef: |
• Een verdediger die duidelijk met zijn stick en/of lichaam een pass of looplijn bij de balk “dichtzet” moet worden beschermd als een aanvaller de bal hier doorheen wil te spelen. (...)
|
Lichaam is deel van het blok. Zodra het blok staat, mag de bal als het ware niet richting/door die passlijn gespeeld worden. Zou dit wel mogen, dan zou de essentie van de regel, namelijk veiligheid van speler waarborgen, niet op gaan. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Nino_Arzini Nieuw in de selectie

|
Geplaatst: Di 20 Apr, 2010 14:30 Onderwerp: |
|
|
De regels zijn in dit geval inderdaad op meerdere manieren interpreteerbaar, maar persoonlijk zou ik gewoon fluiten voor shoot. In principe wordt voor in het blok spelen alleen gefloten als ook echt de stick van de blokker geraakt wordt. Ga maar na: een speler die beweegt terwijl hij een blok zet, mag gewoon op zijn stick geraakt worden.
Omdat in deze de bal de stick mist, zou het het consequentst zijn om voor shoot te fluiten. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
vanHaarst Basisspeler

|
Geplaatst: Di 20 Apr, 2010 14:52 Onderwerp: |
|
|
Beste collega,
Ik neem aan dat je net als ik gewoon bij de zaalbriefing bent geweest. Daar is toen duidelijk gezegd, conform de papieren briefing, dat de harde bal op een laagzittende speler uit het spel moet worden gehaald. En dat is toch echt wat in de case gebeurt. Dat de bal de stick mist, maar een voet raakt doet niets af aan de 'verboden' intentie van de aanvaller. De aanvaller moet de bal dan maar een andere kant op spelen. Zie ook mijn eerder gemaakte opmerking van 11 dec 09 11.12u
Groet! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|